2011. november 15., kedd

Mondom: karácsony.

Kína, Guangzhou, Tee Mall üzletközpont, földszint, Starbucks. Kint tombol a nyár, hétágra süt a nap, 30°C körül járhat. Idebent lefagyaszt a légkondi, talán jó is így, mert némi karácsonyi hangulatért jöttem be. Sehol sincs, nyoma sincs az ünnepnek és a télnek, miközben én LELKILEG meg a BELSŐ ÓRÁM szerint már tobzódnék az adventi készülődésben, és jobb híján elviselhetetlen decibellel nyomatom a fülembe az MP-ról a téli albumokat. (...) Olyan elveszettek vagyunk, mi, külföldiek, vagy – hogy úgy mondjam:  - „nyugatiak” vagy „európaiak”, itt keleten, Ázsiában. Látok egy-két hozzám hasonló szerencsétlent csellengeni, főleg a Starbucks-ok és Costa coffee-k környékén. Rezignált, feladó ábrázattal kutakodnak a hazai(bb) ízek után, a lélekhez közel(ebb)álló hangulat után. Lerí róluk, hogy SOHA nem fognak aklimatizálódni.
Igen, itt legalább már karácsony van. Műkarácsony, szimulákrum idill, de sötétzöld és piros színekben, vattapamacs hóval.  Ami nincs, és hiányzik, az ember próbálja megteremteni. Ha nem sikerül megkreálni, próbálja elképzelni. Úgy képzelem, hogy advent közeleg. Lezárom a szemem és a látásom perifériáit, és csak az óriás fagyöngyöt imitáló piros gömbre fókuszálok. Előttem a „segédeszközök”, cranberry white chocolate moccha és ugyanolyan fehér csokis torta, valamint egy bazinagy (csicsás) ünnepi termosz. (Szeretem a bazinagy csicsás ünnepi termoszokat.) Karácsony, karácsony... szuggerálom magamnak. Fülembe a White christmas erősen szabadon értelmezett, improvizatív jazz-es feldolgozása kúszik. Mondom, karácsony...
A barista srác kijön a pult mögül, összeszedi az ünnepi dekorációval kipingált piros papírpoharakat, és látom, hogy rövidnadrágban van. Koncentrálj: KARÁCSONY. A légkonditól kezdenek kihűlni a végtagjaim, tehát a hőérzetem már sikeresen december eleje felé tendál. Az orromat megcsapja a tipikusan ázsiai, fűszeresen markáns ételszag. Hát igen, ebédidő van. A kirakatüvegben látom, hogy a plaza alkalmazottjai a Jusco-ból hozott átlátszó dobozukban viszik az udvarra a kajájukat. Kínai gőzölt gombóc és szottyos üvegtészta, polip saslikkal a tetején. CSAKAZÉRTIS KARÁCSONY.
A CD lejátszó átvált a ’What child is this’-re – kedvenc karácsonyi dalom. Belekortyolok  a fehér mocchá-ba, és az emlékek hívatlanul, kényszer nélkül és könnyedén tűnnek elő a múltból. (Letűnt karácsonyok szelleme...?) Tavaly karácsony van, otthon vagyok. Már túlvagyunk anyám lucullusi ünnepi fogásain, ajándékot is bontottunk. Megnéztük a Grincset is, bámultunk a gyertyák imbolygó fényébe. Megajándékoztuk a kutyákat is. A lakásban minden szegletében karácsony van, az én művem. A betlehemi jelenet kint van a komódon, apró vörös lámpa villog tűz gyanánt a kis Jézus mellett. Éjjel két óra is elmúlt, alszik mindenki, csendes a ház. Csak én vagyok fent. Pokrócba burkolva fekszem a kanapén a nappaliban, körülöttem bejgli és pogácsa maradék, meg még vagy háromféle süti, és persze zselés szaloncukor. Egyre nehezülő gyomorral, végtagokkal és szempillával – mégis nagy-nagy megelégedettséggel és nyugalommal – nézem a tévé éjjeli műsorát. Zeffirelli Napfivér, Holdnővér-ét.
Karácsony, mondom én. Menni fog ez, már érzem. Nincs veszve semmi. Az ünnep ott van, ahová megteremted. Egyébként meg ha itt BENT már megvan, - valahol a harmadik bal borda felső széle felett, egy (jó esetben) percenként  74- et dobbanó, háromszoros falú, kúp alakú izomkötegben – akkor máshol már nem is olyan fontos, hogy ott legyen.

10 megjegyzés:

  1. Hát nem könnyű az biztos. De nem erre vágytál? Hisz többször is emlited hogy te ott vagy otthon. Mégsem? Vagy csak a karácsony billent ki? Nem tudsz otthon sütit sütni? Vagy valamit ami segit a hangulathoz?

    VálaszTörlés
  2. @Évi: a termosz kissé giccses, mint minden Ázsiában. Biztos Te is észrevetted már, hogy mennyire szeretik a "csilivili" dolgokat. Másrészről a (Starbucks-os) termoszok gyűjtése - a családom szerint - az én 'beteges' hobbim. :) Meghagytam ezt magamnak az egyetlen (!!!) káros szenvedélynek. :D Az mindenképpen tény, hogy sem otthon, sem Londonban nem láttam a Starbucks-okban ilyen szép kis színes, alkalomhoz és évszakhoz illő termoszokat és bögréket, mint Koreában és Kínában. Amíg lehet, addig hódolok a gyűjtőszenvedélyemnek. :)

    VálaszTörlés
  3. @Christine: igazad van, valóban vágytam Ázsiára. Legfőképpen azért, mert itt szebb és könnyebb az élet. Otthon egyszerűen nem tudok megélni, szerintem sokan vagyunk ezzel, külföldre távozók. Egy idő után viszont már elég a vándorlásból, az utazgatásból. Egy állandóan úton lévő barátnőm azt mondta, hogy ez 'világpolgárság', azért tetszik neki. Szerintem meg egy idő után inkább gyökértelenség, hontalanság és otthontalanság. A karácsony - lévén, hogy az egyetlen igazi fontos ünnep számomra - valóban kibillent az amúgy is ingatag állapotból. Lehet, hogy hihetetlen, de itt olyanok a környezeti hatások, hogy egyszerűen nem lehetséges még csak egy nüansznyi, otthoni ünnepi hangulathoz hasonló miliőt és 'feelinget' előidézni. Amint mondtam, ennél már csak Afrika lehet kiábrándítóbb - legalábbis így advent táján. :)

    VálaszTörlés
  4. @Era: azt hiszem, nem is igazán szép, hanem 'csak' őszinte és igaz. Ennek az írásnak a révén döbbentem rá sokadjára, hogy az elmúlt életem élményei közel sem a grandiózus eseményekben megragadhatóak. Ami szép volt, jó és BOLDOG, az mindig csak egy apró mozzanat, egy alig fontos pillanat, egy jelentéktelennek tűnő jelenet volt, ami csak utólag bír nagy jelentőséggel. Akárcsak ez a múlt évi karácsony éjszaka. Köszönöm, amit írtál.

    VálaszTörlés
  5. Ez egy gyönyörű írás volt...
    Megkérdezhetem, hogy a húgodék ünneplik a karácsonyt?Sok gyerek a fa körül..nincs annál szebb.:)
    Ez egy más karácsony lesz.Ázsiában karácsonyozol.Neked ez is megadatott.:)

    VálaszTörlés
  6. Nekem is tetszik ez az írás. Hasonlóan érzek én is, és próbálom visszaidézni a szavaiddal élve "elmúlt karácsonyok szellemét" -elsősorban az utolsóéves egyetemista karácsonyomét, egy évvel a kiutam előtt, ami egyik legszebb karácsonyom volt. Mikor még "boldog tudtalanságban" éltem, nem tudtam, mit hoz a jövő. Próbálok azért majd mindent megtenni itt is, hogy felidézzem a karácsony szellemét, akármilyen nehéz néha, egy országban, ahová a kereszténység csak pár éve kezdett elterjedni. (bár ma nagy "divat lett") A termoszhoz meg: Nekünk, lányknak van pár "őrült gyűjtési szenvedélyünk", szeretjük felhalmozni az úgymond "kincseket" amit a szeretteink nem értenek gyakran :) De nem is baj :)

    VálaszTörlés
  7. @mariann: a Húgomék legfontosabb ünnepe a karácsony. Bár műfenyőjük van, azt szépen feldíszítik. A gyerekek egyforma ünneplő ruhában vannak, és kis zenés-táncos műsort adnak elő. Készítenek elektronikus képeslapot, amit szétküldenek a családnak. Ugyanazokat a klasszikus filmeket nézik meg, mint amit én is szoktam a Lányommal. A karácsonyi étel mondjuk teljesen hiányzik... Szóval, igen, látszólag megvan az ünnepi hangulat. Ők így szokták meg, én máshogy. Úgy értem, náluk soha nem esik a hó, például. Ők még soha nem ettek bejglit és igazi magyar halászlevet. (mármint a gyerekek) Egyszer azért jó lenne, ha Magyarországon tudnának ünnepelni.

    VálaszTörlés
  8. @Évi: ha én most Koreában lennék, akkor nagyon hangulatos Karácsonyt tudnék varázsolni... legalábbis jobbat, mint Kínában. :) Tudod, ott azért tavaly és előtte is esett a hó. Ahogy csípi az arcbőrödet a hideg, a lelkedben is jobban érzed az ünnepet. :) A koreaiak jobban szeretik és ünneplik a Karácsonyt. A Lotte áruházak gyönyörűen ki vannak dekorálva, a városháza előtt koripálya van...Minden kávézóban karácsonyi aromás lattékat adnak, és a Myeongdongban ünnepi fotót készíthetsz a családodról egy karácsonyi dekorációban. :) A Lotte World, ahova mindig szerettem volna elmenni, igazi fergeteges ünnepi műsort ad ilyenkor! És hát a hatalmas szilveszteri buli a Bosingak előtt... Olyan csodálatos minden Szöulban decemberben! Csak mászkálj, nézelődj, szaglássz, kóstolj meg mindent, és csinálj magadnak csodálatos, felejthetetlen Karácsonyt! :)

    VálaszTörlés