2011. november 3., csütörtök

Dél-ázsiai ősz: tiszta erőből nyár

Végtelenül és reménytelenül kiábrándító dolgot láttam ma, ahogy sétáltam a belvárosban és a havonta esedékes vízum ügyintézés miatt leadott útlevelemet próbáltam felvenni az bevándorlási hivatalban. Kitikkadva a 31°C-os melegben, hideg aloe üdítőt kortyolgatva, egyszer csak beleszaladtam egy „karácsony utcába”. Az hagyján, hogy az ázsiai giccsnek megfelelően elborzasztóan ízléstelen dolgok sorjáztak ott halomban. Ám emellett óriás pálmák és örökzöldek keretezték a pocsék szcénát, az arcomba pedig forró trópusi szél csapott. Körülöttem a zsúfolt kínai piac kakofón zaja és színes forgataga tombolt. Egyszóval az egésznek volt egy olyan mellbevágóan szürreális hatása, hogy egy percig le kellett állnom, mert az agyam egyszerűen blokkolta az impressziókat. NEM ÁLLT ÖSSZE  a kép és a képzet, ergo nem tudtam értelmezni a látottakat.
Aztán lassan engedtem eljutni a tudatomig a tényt, hogy nekem valószínűleg ILYEN karácsony jut idén. Nekem, akinek SOHA nem volt műfenyője. Nekem, aki még Koreában is próbált igazi karácsonyfát keríteni és igazinak tűnő hangulatot kreálni – nem kis nehézségek árán. (Erre mondják nálunk találóan, hogy „szarból várat építeni”.) Nekem, akinek összeomlik a kis privát világa a megszokott tradíció-mankók nélkül. Otthon már Szent  András hava van. Kikerültek a sírokra a fehér krizantémok és mécsesek. Az éjszakák összebújósan hűvösek, és előkerültek a zsákokból a sálak, sapkák és csizmák. Reggelente – gondolom – jó érzés egy pohár forró lattét a kezünkbe szorongatva ülni a metrón munkába menet – nekem legalábbis az volt. Hamarosan Advent.

Itt pedig – és ezt komolyan mondom, hogy alig lehet felfogni és megemészteni – TOMBOL a nyár. Holnapra 32°C-ot mondanak, és éjjelente lehetetlen aludni a fülledtség miatt. Egy szál topban mászkálok, vászonnadrágban és saruban. Az elképesztően intenzív légkondicionálás miatt folyamatosan meg vagyok fázva. (Ámbár lehet, hogy csak azt érzi a fizikumom, hogy ilyenkor már a minden évben szokásos náthámat KELLENE épp megélnem otthon.) Ha létezik kulturális sokk fiziológiai és klimatikus értelemben, úgy minden bizonnyal abban szenvedek. Igen, minden jel szerint még mindig NEM aklimatizálódtam.
A kezdetben lelkesítő zöld burjánzás most már csak apátiával tölt el. A természet olyannyira nem érzi az őszt, hogy nem csak hogy nem stagnál az intenzív virulás és növekedés, hanem úgy tűnik, hogy tiszta erőből nyár van. Újabb és újabb levelek, rügyek és virágok pattannak ki. Nyílik a leanderünk a teraszon, a jázmin, a rózsa. A kertben embermagasságú, a zöld minden árnyalatában pompázó cserjék virágoznak. Ahhoz még mindig nem szoktam hozzá, hogy az otthon csak cserepes szobanövényként ismert csoffadt zöldek itt embermagasságú fákká, erdőkké növik ki magukat. Azonban egyetlen fenyőt, vagy fenyőhöz hasonlatos dolgot sem láttam...
Tudom, erre mondják, hogy szubtrópusi időjárás, igen, de nekem már csak a külön bejáratú „szomorú trópusom”. Budapest az északi szélesség 47. fokán fekszik, Guangzhou a 23.-on. Hogy lehet, hogy ilyen megemészthetetlenül sokat számít 24 fok differencia – szélességiben...?!

6 megjegyzés:

  1. Tudom, az is kulturálisan sokk lehet, hogy ott más a klíma. Itt Koreában míg igazi telek vannak (bár pont ma volt novemberben majdnem 30 fok :S), emiatt én is sokkot kapnék hasonló dologtól. Hiába, mi magyarok megszoktuk, hogy a karácsony, a hideg, és a tél kb. együtt járnak.
    Ami meg a karácsonyt illeti: én sem szeretem a műfenyőket. A giccsekre meg egyenesen allergiás vagyok. Tavaly sem volt karácsonyfám, idén talán annyi lesz, hogy pár csupasz faágat szerzek, beteszem vázába, pár dísszel, az is valami, jobb, mint a műfenyő. Viszont a legdurvább élményem az volt, mikor egyik buszpályaudvaron júliusban megpillantottam egy ott felejtett műfenyőt. Bár Koreában (és Ázsiában) a kereszténység csak nemrég kezdett beférkőzni,azért érthető, hogy nem érzik át a karácsony lényegét annyira, mint mi...
    Fel a fejjel! Még lehet később otthon töltött karácsonyod, karácsony előtti időszakod! :)(hazamész, ha úgy adódik) Nekem is ezt mondta családom, mikor kicsit el voltam kenődve tavaly karácsony körül. :)

    VálaszTörlés
  2. Szerezd meg azt a pár ágat, Évi. Hidd el, nagyon sokat számít, főleg a lelkednek. Koreában már kapni szép, természetes díszeket is, nem csak a műanyag giccset. Egy ismerősöm, aki Thaiföldön él, mesélte, hogy a legkiábrándítóbb ünnepe azt volt, amikor pont karácsonyra érkezett az országba, és pont arra volt lehetőség, hogy egy éjjel-nappali boltocska asztalára kirakjanak egy apró műanyag fenyőt, amit a kocsik elejére szoktak tenni. Így "ünnepeltek" a rekkenő hőségben, egy üveg kóla mellett. Az is valami, hogy lélekben legalább megünnepelték. Ismerek olyan "lelki szegényeket", akiknek még ennyire sem fontos. Azoknak kéne most itt lenniük Kantonban. :(

    VálaszTörlés
  3. Tudom, meg is próbálom. Tavaly a kinti ismerőseimnek köszönhető, hogy relatíve jól éreztem magam az ünnepek alatt, a karácsonyi buli, kirándulás -illetve a Jim Carrey- féle Karácsonyi ének film sokat segített, hogy átvészeljem :). Nehéz megszokni távol a családtól -viszont itt Koreában legalább megvan a négy évszak :), én tuti nem bírnám hosszú távon a trópusi éghajlatot, inkább élnék az Északi-sarkon XD -az szöuli "gyengécske" monszun pont elég nekem XD.

    VálaszTörlés
  4. De jó, a Karácsonyi ének - bár nálunk a BBC-féle Dickens adaptáció - szükséges kelléke az ünnepnek. :) Amit mondtál, az a legtalálóbb. Koreába megvan a négy évszak, ez nagyon igaz, hiszen maga az ország is ugyanazon a szélességi fokon fekszik, mint Magyarország. Itt Kínában tényleg csak két évszak van. Hosszú, fülledt nyár és rövid, enyhe tél. Nem lehet megszokni. :(

    VálaszTörlés
  5. A második képen lévő felfújt hógömbök vagy mik, na azok mindent visznek.:)Jóég micsoda giccsek.A látvány azért nem szokatlan, mert itthon is szoktam találkozni ezekkel a karácsonyi díszeknek látszó valamikkel a kínai boltokba.:)Tulajdonképpen nem tudják mi az a karácsony, csak követik a divatot...de ha azt nézzük itthon is hány meg hány lakás van, amiket telepakolnak mindenféle buddhákkal meg távol-keleti dísztárgyakkal,közben meg gőzük sincs a keleti kultúrákról...A virágok gyönyörűek, a melegtől viszont meghülyülnék szó szerint.
    Én nem féltelek Mira.Szerintem neked igazabb karácsonyod lesz abban a harminvalahányfok melegben is, mint az itthoni sok ezer embernek, akik plázákba rohangálnak és hülyére költik magukat, hogy utána legyen mivel felvágni a munkahelyen stb. És közben csak azt várják hogy legyen már vége az egész felhajtásnak mert nekik a karácsony már csak ennyit jelent felhajtást amin túl kell esni.

    VálaszTörlés
  6. Talán igazad van. De azért azt is pontosan tudom, mennyire szenvedtek Budapesten a koreai diákjaim, akik próbálták a legfontosabb ünnepüket ünnepelni, a csuszakot, és semmi nem állt rendelkezésre nekik az új közegben. A karácsony a legfontosabb ünnepem. Ma némi fanyag mosollyal konstatáltam, hogy a Starbucksban milyen gyönyörű "előünnepet" kreáltak. A plazas-rohangálós etap nekem már jó pár éve kimarad, hála az égnek. De attól függetlenül a szívem nagyon fáj, hogy szinte semmi nem lesz adott ahhoz, hogy méltó módon megünnepeljem a Karácsonyt.

    VálaszTörlés